האוניברסיטה המשודרת: מבוא לקיימות ומשבר האקלים

האוניברסיטה המשודרת: מבוא לקיימות ומשבר האקלים

אירועי מזג אוויר קיצוני הפכו לעניין שבשגרה בשנים האחרונות - שריפות, סופות, בצורות והצפות מתחוללות בתדירות מטרידה על פני כל הגלובוס. וכל זה הוא כנראה רק ההתחלה: תחזיות המומחים אינן אופטימיות והם צופים כי תהליך ההתחממות הגלובלית רק יחריף, וכך גם השלכותיו - הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות, אם האנושות לא תשנה את אורחותיה. עד לא מזמן נחשב הנושא הסביבתי לשולי לגמרי בשיח הציבורי והפוליטי כאחד, אולם כיום נדמה שאין עניין בעל חשיבות והשפעה גדולים יותר עבור תושבי כדור הארץ ונראה שכבר אי אפשר להכחיש - אנחנו חיים תחת משבר אקלים. אבל האם אנחנו באמת מבינים מהו אותו משבר, איך הוא עומד לעצב את חיינו בעשורים הקרובים וכיצד יש להתמודד איתו? את הסמסטר הקרוב של הקורס "מבוא ל" נקדיש למשבר האקלים ולצידו לנושא הקיימות - לאתגרים העומדים בפנינו מחד ולפתרונות האפשריים מאידך. נלמד מהי התחממות גלובלית ומה השפעותיה על המערכות הביולוגיות השונות בכדור הארץ; נשמע על ההיסטוריה של משבר האקלים, איך העולם הפוליטי מטפל בו ומעוצב על ידו וכיצד הזירה המשפטית מתייחסת אליו; נחקור כיצד נוצרת טביעת הרגל הפחמנית שלנו באמצעות המזון שאנחנו אוכלים, המוצרים שאנחנו קונים והפסולת שאנחנו מייצרים; ונבדוק מדוע, לצד כל נבואות הזעם, יש עדיין סיבות לאופטימיות ואיך גם אנחנו יכולים לקחת חלק בשינוי. האזנה נעימה 155585

Episodes

January 25, 2022 30 mins
מה מקומה של ישראל בזירת המאבק במשבר האקלים?
מהו תפקידן של הרשויות המוניציפליות ביצירת פתרונות סביבתיים? ומהם האתגרים הצפויים לנו בשנים הקרובות?
Mark as Played
מהו הגורם המשפיע ביותר על שיעורי הילודה ברחבי העולם?
כיצד באה לידי ביטוי צפיפות האוכלוסין בישראל כבר היום? עד כמה גידול האוכלוסייה מהווה זרז למשבר האקלים? ובאילו אופנים ניתן לקדם מדיניות פיריון שונה?
Mark as Played
כיצד משפיע משבר האקלים על התפריט שלנו? מדוע צריכת בשר היא הרסנית כל כך מבחינה אקולוגית? האם בעתיד הקרוב נצטרך לאכול חרקים? ואיך אפשר לעזור לכדור הארץ בעזרת כמה בחירות קולינריות?
Mark as Played
מתי התחיל האדם לייצר פסולת? מה פוגע יותר בסביבה - הפסולת עצמה, או שמא תהליך ייצור המוצרים? כיצד ניתן להתמודד איתה באופן המיטבי? והיכן ישראל נמצאת ביחס לעולם בטיפול בפסולת?
Mark as Played
מהי אקולוגיה תעשייתית? כיצד בוחנים מהו מחזור החיים של מוצר תעשייה ואיך אפשר למדוד את השפעותיו הסביבתיות? והאם בעתיד הקרוב נראה בכל חברה גם יועץ לענייני אקלים?
Mark as Played
האם צריכה של מוצרים מקומיים באמת יותר ירוקה? מהי כלכלה מעגלית? על מי החוק צריך להטיל את האחריות לפגיעה בסביבה, על היצרן או הצרכן? והאם ניתן לבטל את התלות שבין צמיחה כלכלית לפגיעה בסביבה?
Mark as Played
מתי הפסיקו שיקולים אקלימיים להיות אחד הנדבכים המשמעותיים ביותר בתכנון ובבנייה? איך מתכננים בניין ירוק ומה הופך עיר לירוקה? ולמה בישראל אין עדיין ביקוש צרכני נרחב לבנייה ירוקה?
Mark as Played
כיצד התפתח הרעיון של חקיקה ירוקה? כיצד מתייחס המשפט הישראלי לנושאים סביבתיים? ובאילו אופנים נדרשת מערכת המשפט להשתנות כדי להתמודד עם משבר האקלים?
Mark as Played
מתי נוצר ההסכם הבינלאומי הראשון בנוגע למשבר האקלים? כיצד ישפיע משבר האקלים על יחסים בין מדינות? האם הזירה הדיפלומטית תוכל לספק פתרונות למשבר? ואיך מדינות המפרץ יכולות לשנות את העולם?
Mark as Played
מהן נקודות האל-חזור בהשפעת האדם על האקלים ועל הטבע? האם המערכת האקולוגית של יערות האמזונס נמצאת על סף קריסה? ולמה כדור הארץ הופך להיות ירוק יותר כתוצאה ממשבר האקלים?
Mark as Played
מהי נקודת ההתחלה ההיסטורית של משבר האקלים? מדוע הפך הפחם למקור האנרגיה השולט בעולמנו ומה היו ההשלכות לכך? ומה יכולה התבוננות היסטורית ללמד אותנו על האפשרות להתמודד בהצלחה עם המשבר?
Mark as Played
מתי החל תהליך ההתחממות של כדור הארץ? מהם גזי חממה ומהי השפעתם על שינויי האקלים? מהן התחזיות לעשורים הקרובים והאם תיקון עדיין אפשרי?
Mark as Played

Popular Podcasts

    Current and classic episodes, featuring compelling true-crime mysteries, powerful documentaries and in-depth investigations.

    Death, Sex & Money

    Anna Sale explores the big questions and hard choices that are often left out of polite conversation.

    Stuff You Should Know

    If you've ever wanted to know about champagne, satanism, the Stonewall Uprising, chaos theory, LSD, El Nino, true crime and Rosa Parks, then look no further. Josh and Chuck have you covered.

    Crime Junkie

    If you can never get enough true crime... Congratulations, you’ve found your people.

    Start Here

    A straightforward look at the day's top news in 20 minutes. Powered by ABC News. Hosted by Brad Mielke.

Advertise With Us
Music, radio and podcasts, all free. Listen online or download the iHeart App.

Connect

© 2024 iHeartMedia, Inc.