עולמות

עולמות

הגות, חסידות וקבלה עם הרב ניר מנוסי

Episodes

April 15, 2024 5 mins

חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם מָה זֶה "לֵיל הַסֵּדֶר"?

זֶה מִלּוּלִית 'הַלַּיְלָה שֶׁל הַסֵּדֶר',

זמן הַתֶּדֶר שֶׁל לָלֶכֶת "לְפִי הַסֵּפֶר"

הַלַּיְלָה בּוֹ כֻּלָּנוּ מִסְתַּדְּרִים

בְּשׁוּרָה עָרְפִּית, לְפִי התסריט...

ניר מנוסי במונולוג ספוקן וורד (נוסח "פואטרי סלאם") לכבוד חג הפסח...

Mark as Played

אסור לנסוע בשבת, אסור לאכול חמץ בפסח... לאנשים רבים נראית היהדות כמסכת איסורים אחת גדולה. אבל מה שנראה כהרבה 'לא' יכול להתגלות כמסתיר 'כן' אחד גדול... שלוש זויות אחרות על איסורי התורה.

Mark as Played

מה עוד ניתן לומר על נושא הדת והמדע? משל בספר הזוהר מספק מקום מפתיע למדע בחיק האמונה, ואפילו לחלק הכי 'קשה לעיכול' שלו - הספקנות והכפירה.

Mark as Played

הגיבור הלא-רשמי של חג פורים הוא הרעשן, בו אנו משתמשים כדי להשתיק את המן ה'רשע' (אותיות 'רעש'). בעומק, מסמל הרעשן את מלחמתנו בקול הרעשים של העולם הזה המסתירים את השקט האלוקי שמאחוריו. מטרתנו היא מצד אחד להעלות מעל הרעש אך מצד שני גם לדעת להשתמש בו באופן שהוא יבטא את השקט במקום להסתיר אותו.

בין השאר מספק השיעור כלים כיצד לדעת להתבונן במילים ושורשים בעברית, לשון הקודש, כולל הדגמה ד...

Mark as Played

מה יותר כואב מאשר משהו יקר שנשבר? כולנו גדלים בתוך חממות, בתוך בועות, בתוך שליות של אשליות שבסוף מתנפצות. כיצד אפשר להאמין מחדש בשלמות אחר שנשברנו?

לעילוי נשמת הילי בת רפאל

Mark as Played

משום מה, ככל שאנו מתאמצים "לממש את עצמנו" או "להיות מי שאנחנו" כך אנו פחות ופחות יודעים מי אנחנו. מהי המשמעות האמיתית של מושג ה'ביטול' החסידי?

Mark as Played

מדוע ה' רוצה משכן – האם ניתן להכניס את האינסוף לקופסה? גם שלמה המלך שבנה את בית המקדש וגם משה רבנו שבנה את המשכן שאלו את השאלה הזו, והתשובה פשוטה כשהם שהיא עמוקה.

Mark as Played

מה קורה כאשר החופש הופך להיות מאמצעי לתכלית – הערך העליון שכל הערכים האחרים כפופים אליו? הוא הופך להיות ממשרת שלנו לאדוננו, ובתוך ים האפשרויות הבלתי מוגבלות נוצרות שלוש מערבולות פרדוקסליות...

Mark as Played

המילה עץ קשורה למילה עצה. אם אנו מאזינים, אנו יכולים לשמוע שהעצים, ועולם הצמחיה בכלל, משמיעים לנו עצות עמוקות על חיים בריאים ונכונים, עצות המחברות אותנו לעצמיות שלנו. בהרצאה זו שנמסרה לסטודנטים בתוכנית למנהיגות של ארגון "פנים אל פנים", אנו מונים שלוש עצות עמוקות שעולם הצומח יכול להעניק לנו, ושיכולות לעזור לנו בתקופה בקשה שאנו מתמודדים איתה היום.   

Mark as Played

הדיבר הראשון שונה מהאחרים: הוא לא מופיע בצורת ציווי אלא הצהרה, תעודת הזהות של ה' המזמינה אותנו לקשר אישי איתו. אלו סודות מסתתרות בדיבר הראשון, ובפרט במילה "אנכי"?

Mark as Played

עמלק משול לספקנות רדיקלית, שאינה מסתפקת בשום ראָיה אלא תמיד מתריסה, "מי אמר?" בסיפור המלחמה עם עמלק מסתתרת התשובה מה אפשר לעשות איתה.

Mark as Played

תקופת החסד המרעננת של דעת קהל חיובית אלינו הסתיימה מהר. צלבי קרס החלו לפרוח כשדה קוצים, תקריות אנטישמיות עלו במאות אחוזים, והנה המדינה כולה מוצאת עצמה על דוכן הנאשמים. מה אפשר לעשות עם כל השנאה הזו המתעוררת נגדנו?

Mark as Played

לפעמים אנו צריכים להתמודד עם חושך נפשי או רוחני. אך יש הבדל בין חושך הנובע רק מהעדר אור, לבין חושך ממשי שקנה אחיזה בתוכנו. איך מתרפאים ממכת החושך שבפנים?

Mark as Played

עשר המכות נחשבות לממוצע מחבר בין עשרת המאמרות בהם נברא העולם ועשרת הדיברות בהם ניתנה התורה. מדוע נדרשת טלטלה כזו בין התגלות ה' כבורא העולם להתגלותו כנותן התורה?

Mark as Played

ארץ מצרים הייתה הרחם שלנו: נכנסנו אליה משפחה קטנה ויצאנו עם גדול. אך לפעמים הריונות מסתבכים, ו"האם הגדולה" הופכת ל"אם נוראה". מהו סוד האימהוּת המתוקנת שנשות הפרשה מלמדות אותנו?

Mark as Played
שמות חיילים מותרים לפרסום והנפש נותרת לאנחות. אנחנו נפרדים מכל כך הרבה נשמות, ואיתן גם מחלקים מנשמתנו שלנו. מצד שני, התחלנו להפרד גם מהפירוד – מהדבקות העיקשת כְּפֶרֶד בצד אחד של הסיפור השלם, במחנה אחד של הציבור השלם שהוא אנחנו. ביום חמישי, ערב הפרידה מחומש בראשית שעמד כולו בסימן מלחמה, ולפני הצלילה לחומש שמות ולחלומות חדשים של יציאה משעבוד לגאולה, נפגשנו בזום לשיעור חסידות חורפי מיוחד על פרידות, שחרור והרפיות, ועל איך להחיות אות...
Mark as Played

מה יכולים אנו, שלא נלחמים בשדה הקרב, לעשות כדי לחזק את הלוחמים? להתחבר מחדש לשורש שלנו, ובמיוחד לשיעור הגדול של חנוכה - איך להיות גם צדיקים וגם גיבורים.

לעילוי נשמת צילה בת שלמה דוב.

Mark as Played

האם אנחנו באמת צריכים "להלחם בערבית"? מצד אחד, לא ניתן להיות וילה בג'ונגל בלי לדעת להלחם בחיות טרף, אך מצד שני אנחנו לא רוצים להיות כמוהם אלא טובים יותר. אז מה עושים?

בשיעור זה, שנמסר בזום לסטודנטים בתוכנית "נפש יהודי", אני מציג 3 עקרונות חשובים של מוסר לחימה יהודי שיכולים לעזור לנו לעשות סדר בראש.

לעילוי נשמת צילה בת שלמה דוב.

Mark as Played

נישואי יעקב לשתי האחיות לאה ורחל הם חידה נצחית עבור עם ישראל. מדוע זה היה צריך להיות כך? פירוש חסידי עמוק מסביר שרחל ולאה מסמלות שני אופנים של התחברות לאלוקים, שכל אחד מאתנו צריך להתחבר אליהם - במיוחד עתה כשחזרנו לארץ ישראל.

לעילוי נשמת צילה בת שלמה דוב.

Mark as Played

מתקפת שמחת תורה / ה-7 באוקטובר זעזעה את עולמנו, אך ניתן גם לראות בה הזמנה לבחינה מחדש של הנרטיב שהביא אותנו לכאן – הציונות. האם באנו לכאן רק כדי לבנות ממ"ד לאומי או שמא למטרה נעלית יותר? מערכת מושגים מתורת הקבלה יכולה לעזור לנו לחשב מחדש את המסלול קדימה.

לעילוי נשמת צילה בת שלמה דוב, דורון בן אבינעם והילי בת רפאל

Mark as Played

Popular Podcasts

    Current and classic episodes, featuring compelling true-crime mysteries, powerful documentaries and in-depth investigations.

    Death, Sex & Money

    Anna Sale explores the big questions and hard choices that are often left out of polite conversation.

    Stuff You Should Know

    If you've ever wanted to know about champagne, satanism, the Stonewall Uprising, chaos theory, LSD, El Nino, true crime and Rosa Parks, then look no further. Josh and Chuck have you covered.

    Crime Junkie

    If you can never get enough true crime... Congratulations, you’ve found your people.

    Start Here

    A straightforward look at the day's top news in 20 minutes. Powered by ABC News. Hosted by Brad Mielke.

Advertise With Us
Music, radio and podcasts, all free. Listen online or download the iHeart App.

Connect

© 2024 iHeartMedia, Inc.