בנק ישראל - הצד השלישי של המטבע

בנק ישראל - הצד השלישי של המטבע

הפודאקסט נועד לחשוף צדדים מרתקים ובלתי מוכרים בפעילותו של בנק ישראל ולאפשר העמקה והבנה טובה יותר בנושאים המשפיעים על הכלכלה ועל החברה הישראלית. בעונה הראשונה הפודקאסט יעסוק בין היתר בהחלטות הריבית, הכסף המזומן, ההיסטוריה של השקל מימי בראשית, המעבר לאמצעי תשלום חדישים והתכניות לשקל דיגיטלי

Episodes

May 9, 2024 29 mins

במערכת נתוני האשראי של בנק ישראל, שהחלה לפעול לפני חמש שנים, שמורים נתונים על ההתנהגות הפיננסית של מעל 6.5 מיליון אזרחי ישראל. 

ד"ר יגאל מנשה, אחראי תחום מודלים במערכת נתוני אשראי, משוחח על כל מה שחשוב וכדאי לכם לדעת על דירוג האשראי ועל האופן שבו המערכת מעודדת תחרות ותומכת בהוזלת מחירי האשראי לצרכנים. 

לקריאה נוספת ולצפייה בדוח הדיגיטלי שלכם - אתם מוזמנים להיכנס לאתר המערכת: 

h...

Mark as Played

שנת 2023 העמידה את המשק הישראלי ואת המדיניות הכלכלית במבחן.

ד"ר יובל מזר וד"ר גיא סגל, כותבי הפרק הפותח בדוח בנק ישראל, מנתחים את השפעות המלחמה, שינויי החקיקה והמחאה על יציבות הכלכלה והמשק והענפים השונים, צעדי המדיניות שננקטו ומידת הצלחתם, ההתאוששות החלקית בסוף 2023 והאתגרים המרכזיים בשנת 2024.  

להאזנה, צפייה וקריאה בדוח בנק ישראל ובחומרים הנלווים לו - לחצו על הקישור:

 https:/...

Mark as Played

האזינו לדברי נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בפתח מסיבת העיתונאים שנערכה ב-8 באפריל 2024, לרגל פרסום החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 4.5%. לאחר נאומו השיב הנגיד לשאלות העיתונאים. 

בדבריו התייחס הנגיד בין היתר לנקודות הבאות:

  • הפעילות הכלכלית ושוק העבודה מוסיפים להתאושש באופן הדרגתי. לצד זאת, מידת אי-הוודאות הגיאופוליטית התגברה, ומשתקפת ברמה גבוהה י...
Mark as Played

הפרק על שוק הדיור שפורסם בדוח בנק ישראל לשנת 2023 (החל מעמוד 187) מציג את ההתפתחויות המרכזיות בשנה זו בענף.

בין היתר מציינים חוקרי חטיבת המחקר כי בשנת 2023 נמשכה מגמת ההאטה שהתבטאה בירידה במספר העסקאות ובירידת מחירי הדירות, לראשונה מאז ירידתם בשנת 2018. 

החוקרים מציינים כי עם פרוץ המלחמה ירד מספר העסקאות בשוק הדיור ירידה חדה אך כבר בחודשים נובמבר ודצמבר ניכרה התאוששות. יחד עם זאת צעדי הממשלה...

Mark as Played

במסגרת דוח בנק ישראל לשנת 2023 ניתחו חוקרי חטיבת המחקר את התפתחות ההוצאה הממשלתית לביטחון ואת החלופות לשנים הקרובות. 

הניתוח, שממצאיו פורסמו בתיבה בפרק ו' לדוח (החל מעמוד 156) העלה בין היתר, כי למרות הצרכים הדחופים של הטווח הקצר, חשוב שהממשלה תדון בהקדם בגודל תקציב הביטחון הרצוי בטווח הארוך, תוך איזון בין הצרכים הביטחוניים, מחד גיסא, והעלויות התקציביות והעקיפות של הגדלת ההוצאה הביטחונית שיושתו על המשק היש...

Mark as Played

, במסגרת דוח בנק ישראל לשנת 2023, בדקו חוקרי חטיבת המחקר על-סמך ניתוח מאגר מידע ייחודי את המאפיינים החברתיים והכלכליים של יישובים שפונו במהלך מלחמת "חרבות ברזל" באזור הנגב המערבי וגבול הצפון. הבדיקה כללה גם את היישובים מעלות-תרשיחא, אופקים ונתיבות  - שתושביהם לא פונו. 

הבדיקה, שממצאיה פורסמו במסגרת פרק ז' לדוח (החל מעמוד 172) העלתה בין היתר, כי קיימים הבדלים בין מאפייני האוכלוסיות הכפרית והעירונית באזורים...

Mark as Played

במסגרת דוח בנק ישראל 2023 בדקו חוקרי חטיבת המחקר, כיצד הגיבו משקי בית שנטלו משכנתאות או הלוואות אחרות שיש בהן חלק במסלול הצמוד לריבית הפריים להתייקרות ההחזרים בעקבות עליית ריבית בנק ישראל. 

הבדיקה, שממצאיה פורסמו בתיבה בפרק ד' לדוח (החל מעמוד 104) העלתה, כי לווים המתגוררים ביישובים המדורגים במדד כלכלי-חברתי גבוה, פרעו חלקים מהמשכנתה שלה (ובפרט את החלק שבמסלול הפריים) בשכיחות גבוהה יותר מאשר בעלי משכנתאות ...

Mark as Played

במסגרת דוח בנק ישראל לשנת 2023, בדקו חוקרי חטיבת המחקר של בנק ישראל את הקשב (Attention) של משקי הבית לשינויי המחירים. 

הבדיקה, שממצאיה פורסמו בתיבה בפרק ג' לדוח (החל מעמוד 71), מצאה עדויות מסוימות לפיהן מאז שהאינפלציה חרגה מהגבול העליון של היעד (כלומר עלתה מעל 3%), עלה הקשב של משקי הבית לאינפלציה, והחל להתבסס קשר בין שינויי המחירים במהלך החודש, לבין ציפיות משקי הבית לאינפלציה. 

See omnystudio.com/listener ...

Mark as Played

בחלקו השני של הפרק נספר על ניהול תיק יתרות מטבע החוץ של הבנק, שהיקפו הגיע בסוף 2023 לקרוב ל-205 מיליארד דולר.

נסביר את הצורך בניהול יתרות מט"ח על ידי הבנק המרכזי ובנפרד מחשבונות הממשלה, בהמשך נרחיב על אסטרטגיית ההשקעה, סוגי הנכסים שבהם מושקע התיק, שינויים שנעשו ב-2023 ונשתף ברגעים שנצרבו בזיכרון.

לקריאת דוח ניהול יתרות מטבע החוץ לשנת 2023 לחצו על הקישור:

https://www.boi.org.il/...

Mark as Played

מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר עוררה חשש ליציבות השקל והובילה את בנק ישראל לנקוט במהלך חסר תקדים: הקצאת 30 מיליארד דולר מיתרות המט"ח לתמיכה בשער השקל.

בחלק הראשון של הפרק נדבר על החששות והשיקולים מאחורי התכנית והאם ניתן לומר שהצליחה. בהמשך, נרחיב על הסיבות שהביאו לגידול ביתרות המט"ח בשנים האחרונות והאם לאירועי 2023 צפויה להיות השפעה על המדיניות קדימה.

 

לקריאת ההודעה לעיתונות על ד...

Mark as Played

בנק ישראל משיק סדרת ספרונים לילדים בשם "כסף קטן", שנועדה ללמד מושגים ועקרונות ראשונים הקשורים להתנהלות נבונה עם כסף.

עבורנו זוהי הזדמנות לשוחח לעומק על חינוך פיננסי – למי הוא מיועד, יתרונותיו לציבור ולכלכלה, כיצד נכון ללמד ומדוע יותר ויותר בנקים מרכזיים בעולם עוברים לעסוק בנושא.

נדבר גם על במה בולטים הישראלים – לטובה ולרעה - כצרכנים פיננסיים, וגם, כמובן, עם הספרונים. שיחה עם ורד יפת, מנהלת ק...

Mark as Played

האזינו לדברי נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בפתח מסיבת העיתונאים שנערכה ב-26 בפברואר 2024, על החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 4.5 אחוזים, ולמסיבת העיתונאים שנערכה לאחר דברי הנגיד.

בדבריו התייחס הנגיד, בין היתר, לנקודות הבאות: 

  • מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאל...
Mark as Played

מה סוד היציבות שהפגינו הבנקים והמערכת הפיננסית מאז פרוץ המלחמה? היכן בכל זאת הסיכון עלה? הצרות של ענף הבנייה, ההתאוששות בבורסה וכיצד מתייחסים השווקים הפיננסיים בעולם לדירוג האשראי של מדינת ישראל. וגם, איך מודדים בבנק ישראל את יציבות המערכת הפיננסית.

שיחה עם ד"ר נועם מיכלסון, כלכלן באגף הפיננסי בחטיבת המחקר, ומכותבי דוח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2023.

לקריאת הדוח המלא וההודעה לעיתונות...

Mark as Played

לאחר שנתיים של אינפלציה גבוהה, חזרה רמת האינפלציה בישראל בינואר 2024 לתחומי היעד שקבעה הממשלה. בנק ישראל, שנמנע מלשנות את שיעור הריבית בחודשי המלחמה הראשונים, הוריד את הריבית בינואר ברבע אחוז ל-4.5%. ד"ר סיגל ריבון ראש האגף המוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל, מתארת את השיקולים המרכזיים מאחורי החלטות הבנק ומהלכיו, מסבירה כיצד השפיעה המלחמה בדרכים מנוגדות על האינפלציה ומדברת על התרחישים להמשך השנה.

 

See omn...

Mark as Played

כיצד נראית כלכלת ישראל שלושה חודשים לאחר ה-7 באוקטובר?

210 מיליארד שקל - זוהי העלות התקציבית המשוערת של המלחמה, נכון לחודש ינואר 2024, על-פי התחזית המקרו-כלכלית של חטיבת המחקר של בנק ישראל.

כיצד נקבע תג המחיר של המלחמה? אלו ענפים ואוכלוסיות נפגעו במיוחד? האם המשק התאושש בדצמבר? מדוע ההייטק אינו מושך הפעם את הכלכלה? ממה נובע הצורך בביצוע התאמות בתקציב ומדוע חשוב כל-כך לשכנע את השווקים והמשקיע...

Mark as Played

האזינו לדברי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על החלטת הוועדה המוניטרית מיום 01.01.24 להוריד את שיעור הריבית ב-0.25% ל-4.5%, ולמסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הצהרת הנגיד. 
בדבריו התייחס הנגיד, בין היתר, לנקודות הבאות:
* למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות.
* ניכר כי קצב האינפלציה מתמתן. הציפיות מהמקורו...

Mark as Played

כיצד מביאים למקבלי ההחלטות נתונים על מצב המשק בתקופת מלחמה, ומהן היכולות שמאפשרות להתריע על התפתחות סיכונים בתחום המשכנתאות. וגם, מה החליף את הגרף, וכיצד בנק ישראל משתלב במהפכת המידענות, הבינה המלאכותית והביג דאטה. שיחה עם שלי רייס מנהלת אגף הלקוחות בחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Mark as Played

האזינו לדברי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על החלטת הוועדה המוניטרית מיום 27.11.23 להשאיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 4.75%, ולאחר דבריו למסיבת העיתונאים. 
בדבריו מתייחס הנגיד, בין היתר, לנקודות אלה:

* למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. מידת אי-הוודאות לגבי עומק ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות.
* הכלכלה הישראלית א...

Mark as Played

פתרונות התשלום והגנות הסייבר החדשים לעסקים, הגברת התחרות ע"י השחקנים שעומדים להיכנס לשוק, השפעת המלחמה על חברות בינ"ל המתעניינות בישראל, ולמה חשוב לדאוג לשמר את היציבות וחוסן של הכלכלה ליום שאחרי המלחמה – שיחה עם מר עודד סלומי, חבר הנהלה ומנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל.
לקריאת ההודעה לעיתונות שפרסם בנק ישראל על סט הצעדים לקידום שוק התשלומים ומענה לצרכי השוק בעת מלחמת חרבות ברזל

https://www...

Mark as Played
November 6, 2023 35 mins

שבוע לאחר מתקפת הטרור הרצחנית ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, פרסם בנק ישראל מתווה מקיף של הקלות, אשר אומץ על ידי כל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. המתווה נועד לסייע לקבוצות אוכלוסייה שונות להתמודד עם השלכות המלחמה. במקביל נפתח מוקד החירום של הפיקוח על הבנקים במטרה לסייע לכל מי שזקוק לעזרה בהתנהלות מול המערכת הבנקאית. מהן ההקלות ואיך ניתן לממש אותן, מהם יתרונות המוקד ואלו בעיות ניתן לפתור באמצעותו ונושאים רבים נוספים – בכל אלה ע...

Mark as Played

Popular Podcasts

    Current and classic episodes, featuring compelling true-crime mysteries, powerful documentaries and in-depth investigations.

    The Nikki Glaser Podcast

    Every week comedian and infamous roaster Nikki Glaser provides a fun, fast-paced, and brutally honest look into current pop-culture and her own personal life.

    Stuff You Should Know

    If you've ever wanted to know about champagne, satanism, the Stonewall Uprising, chaos theory, LSD, El Nino, true crime and Rosa Parks, then look no further. Josh and Chuck have you covered.

    Crime Junkie

    If you can never get enough true crime... Congratulations, you’ve found your people.

    Start Here

    A straightforward look at the day's top news in 20 minutes. Powered by ABC News. Hosted by Brad Mielke.

Advertise With Us
Music, radio and podcasts, all free. Listen online or download the iHeart App.

Connect

© 2024 iHeartMedia, Inc.