MUZYCZNE PODRÓŻE PRZEZ ŚWIAT

Każda podróż jest przygodą, dostarcza wrażeń, ale jednocześnie kształci. Zapraszamy do podróżowania z Radiem Kielce – „Muzyczne podróże” w soboty po godz. 10. Wszystkie audycje „Muzyczne podróże” są dostępne do odsłuchania na portalu podcasty.radiokielce.pl.

Episodes

April 13, 2024 37 mins
Tym razem wybraliśmy się w podróż po świecie w poszukiwaniu prehistorycznych geoglifów i petroglifów. Kogo i co przedstawiają te wizerunki? Teoria paleokontaktu zakłada, że cywilizacja na Ziemi zrodziła się dzięki przybyszom z kosmosu, a spotkania naszych praprzodków z Obcymi mogły zostać uwiecznione w sztuce naskalnej i w rysunkach wykonanych w glebie. Poznaliśmy rysunki z Nazca, będące największą tajemnicą Peru i kandelabr z pobl...
Mark as Played
Zapisana historia Mozambiku sięga wyprawy Vasco da Gamy, który przypłynął do wybrzeży Mozambiku w 1498 roku. Portugalia przez blisko 450 lat garściami czerpała ze swojej kolonii: z ludzi i złóż mineralnych. W 1975 roku, jako jedno z ostatnich państw Afryki, kraj ten uzyskał niepodległość. Kolejna wojna, tym razem domowa, wybuchła zaraz potem i trwa do dziś. Zwiedzaliśmy stolicę Mozambiku – Maputo, z architektonicznymi perełkami, ja...
Przybliżyliśmy kult śmierci w odległych od siebie miejscach: w Meksyku i na indonezyjskiej wyspie Sulawesi. Meksyk odwiedziliśmy w towarzystwie La Catriny, pani kościotrup, a na Sulawesi uczestniczyliśmy w niezwykłej ceremonii pogrzebowej. Gościem Jerzego Jopa była Majka Szura, znawczyni krajów Ameryki Łacińskiej, założycielka i właścicielka kieleckiego biura podróży Polka Travel.
March 30, 2024 27 mins
Poznaliśmy tajemnice Wyspy Wielkanocnej, leżącej na Oceanie Spokojnym, będącej najbardziej oddalonym od stałego lądu kawałkiem ziemi. Rapa Nui słynie z posągów moai, o których w rozmowie z Jerzym Jopem opowiadała Grażyna Woźniczka, filolog, kulturoznawca i latynoamerykanista, współtwórczyni biura Polka Travel.
March 23, 2024 50 mins
Kanadyjskie Rockies to jedno z najciekawszych pasm górskich na świecie. Odwiedziliśmy cztery Parki Narodowe znajdujące na jego terenie, wpisane na listę dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO: Banff i Jasper w Albercie oraz Yoho i Kootenay w Kolumbii Brytyjskiej. To istny raj dla pasjonatów przyrody i oszałamiających krajobrazów. Znajdziemy tu spektakularne, mieniące się turkusową wodą jeziora, rzeki, wodospady, gorące źró...
W pierwszej części zaproponowaliśmy tramping w Himalajach. Wyruszyliśmy między innymi do Ladakhu, czyli Małego Tybetu, krainy wysokich przełęczy i buddyjskich klasztorów. Piękno przekraczające wyobraźnię poznaliśmy w parkach narodowych Stanów Zjednoczonych. Na naszej trasie znalazły się: Park Narodowy Yosemite, Dolina Śmierci, Canyonlands, Zion i Park Narodowy Sekwoi. Nie zabrakło przygód wśród lodowców i fiordów Alaski. Gościem Je...
March 9, 2024 50 mins
Tych, którzy są głodni wrażeń w „Muzycznych podróżach przez świat” zabraliśmy w rejs Zawiszą Czarnym, największym żaglowcem skautowym na świecie. Odwiedziliśmy szwedzką wyspę Gotlandię, wyspę wikingów, z której wywodzi się Pippi Langstrump. Byliśmy w pięknym Kalmar, jednym z najstarszych miast Szwecji. Wyruszyliśmy też na norweskie fiordy. Stanęliśmy na spektakularnym klifie Preikestolen, gdzie powstały zdjęcia do filmu „Mission Im...
Przybliżyliśmy sport, który łączy w sobie dwie pasje – miłość do gór oraz chęć wspinania się i pokonywania własnych słabości. Zaproponowaliśmy najlepsze miejsca do eksplorowania tego coraz bardziej popularnego sportu. Na naszej trasie znalazły się: Frankenjura – kultowy rejon wspinaczkowy w Bawarii w Niemczech i Bovedosy – wizytówki wspinania na Costa Blanca w Hiszpanii. Było wspinanie po hiszpańskich tufasach w Rodellar i długich ...
March 3, 2024 19 mins
Startowanie w zagranicznych zawodach biegowych jest coraz bardziej lubianą formą turystyki. Przybliżyliśmy jedne z najpopularniejszych biegów, choćby Klasyczny Maraton w Atenach, Ultra Trail du Mont Blanc, czy 100 Miles of Istria. Będąc w Chorwacji poznaliśmy np. Hum, najmniejsze miasto świata. Gościem Jerzego Jopa był Piotr Kusiak.
February 24, 2024 15 mins
Turystyka kosmiczna w szerszym wymiarze od 2018 roku… zapewniał szef Blue Origin. Co prawda nic z tych planów nie wyszło, ale bilety na pierwsze loty, na razie na umowną granicę kosmosu, schodzą na pniu. Tym, którzy chcą zobaczyć Ziemię z kosmosu proponujemy rozmowę z Łukaszem Wilczyńskim z Europejskiej Fundacji Kosmicznej.
February 24, 2024 14 mins
Zaprosiliśmy do Wenecji, w której 13 lutego zakończył się karnawał słynący z niezwykłych masek i kolorowych kostiumów. To największa, najstarsza i najbardziej widowiskowa zabawa uliczna w Europie, sięgająca korzeniami XI wieku. Parady i inne wydarzenia upamiętniały w tym roku postać Marco Polo, który zmarł 700 lat temu. Karnawał odbył się pod hasłem „Ad Oriente. Niezwykła podróż Marco Polo” i nawiązywał do wyprawy słynnego podróżni...
February 16, 2024 50 mins
Wybraliśmy się na Azory, archipelag dziewięciu portugalskich wysp, leżących na środku Atlantyku. W programie podróży znalazło się pięć z nich: Sao Miguel, Terceira, Pico, Faial i Sao Jorge. Gościem Jerzego Jopa była Grażyna Woźniczka, współtwórczyni marki Polka Travel, kreatorka podróży, pomysłodawczyni marki WOWLand, promującej Polskę regionalną, znawczyni Ameryki Południowej.
Mark as Played
Dzisiejsza podróż obaliła wiele stereotypów na temat Arabii Saudyjskiej otwartej dla ruchu turystycznego dopiero pod koniec 2019 roku. W Rijadzie przyjrzeliśmy się pawilonowi poświęconemu The Line, najsłynniejszemu projektowi Wizji 2030, który jest gigantycznym, futurystycznym miastem-wieżowcem. Na naszej trasie znalazło się też inne kosmopolityczne miasto – starożytny port Jeddah. Byliśmy w mieście Al Hofuf, otoczonym największą o...
February 3, 2024 40 mins
Wybraliśmy się do jednego z najbardziej fascynujących krajów Afryki, w którym było niewielu turystów. Angola w przyspieszonym tempie próbuje nadgonić czas zgubiony podczas wojny domowej. Byliśmy w Luandzie uznawanej za najkosztowniejsze miasto świata, łączącej portugalską historię i współczesną, przede wszystkim chińską nowoczesność. Zajrzeliśmy do położonego niedaleko stolicy osiedla Kilamba, które jest oryginalnym na skalę afryka...
January 27, 2024 49 mins
Poznaliśmy atrakcje tzw. Diamentowego Kręgu: kompleks wulkaniczny Krafla i rejon Hverir z surrealistycznymi krajobrazami, jezioro Myvatn z pseudokraterami, wodospady Godafoss i Aldeyarfoss. Na wschodzie Islandii czekały na nas kolejne niezwykłe wodospady Hengifoss i Litlanesfoss. Poznaliśmy słynną lagunę lodowcową Jokulsarlon, wspaniałe jęzory lodowca Vatnajokull i jeziora lodowcowe. Skogafoss i Seljalandfoss to następne duże wodo...
Tuż po erupcji wulkanu na półwyspie Reykjanes, kiedy to strumienie lawy dotarły do miasta Grindavik, a premierka Islandii nazwała 14 stycznia „czarnym dniem w historii kraju”, postanowiliśmy zwiedzić tę krainę ognia i lodu. Zaproponowaliśmy spacer w dolinie ryftowej Thingvellir, oglądanie gejzerów w Haukadalur i wodospadu Gullfoss. Zajrzeliśmy do jednej z największych jaskiń lawowych na świecie – Vidgelmir. Zwiedziliśmy półwysep Sn...
January 13, 2024 43 mins
Wybraliśmy się na Wyspę Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. To mroźne królestwo gór lodowych, pingwinów i słoni morskich, nazywane nieoficjalnie stolicą Antarktyki. Piękne w swojej dziewiczej, bezkresnej przestrzeni. Poznaliśmy codzienne życie w Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego. Gościem Jerzego Jopa była Dagmara Bożek, polarniczka, autorka książek, która uczestniczyła w 35. Wyprawie Polarnej I...
December 30, 2023 38 mins
Wybraliśmy się do Etiopii, jednego z pierwszych krajów, który przyjął chrześcijaństwo. Tam Nowy Rok 2017 rozpocznie się dopiero, gdy u nas będzie 11 września 2024. Zwiedzaliśmy skalne kościoły Lalibeli oraz klasztory w Tigraju, w którym jeszcze w ubiegłym roku trwała krwawa wojna. Byliśmy w klasztorach na wyspach jeziora Tana. Podziwialiśmy semieńskie szczyty i barwną Depresję Danakil, wchodzącą w skład Wielkiego Rowu Afrykańskiego...
Mark as Played
Dowiedzieliśmy się, jak Meksykanie obchodzą Boże Narodzenie i przypadające 12 grudnia święto Matki Bożej z Guadalupe, patronki obu Ameryk. Poznaliśmy cuda natury w Meksyku, np. Kanion Sumidero, Park Narodowy Huatulco i Cascadas de Aqua Azul, a także piramidy i dawne świątynie. Byliśmy też na przerażającej Wyspie Lalek i w Taxco – mieście srebra, a tequilę degustowaliśmy w miejscowości o tej samej co popularny trunek nazwie. Gościem...
Pierwszą w Afryce zelektryfikowaną, normalnotorową drogą kolejową, otwartą w 2016 roku, mimo czyhających niebezpieczeństw, dotarliśmy z Addis Abeby w Etiopii do Dżibuti, stolicy kraju o tej samej nazwie. Byliśmy nad dwoma jeziorami: Assal, położonym w najniższym punkcie całej Afryki i Abbe, drugim najbardziej zasolonym jeziorze na świecie, słynącym z księżycowych krajobrazów. Pickupem przez pustynię, w konwojach, dojechaliśmy do Ha...

Popular Podcasts

Current and classic episodes, featuring compelling true-crime mysteries, powerful documentaries and in-depth investigations.

Death, Sex & Money

Anna Sale explores the big questions and hard choices that are often left out of polite conversation.

Stuff You Should Know

If you've ever wanted to know about champagne, satanism, the Stonewall Uprising, chaos theory, LSD, El Nino, true crime and Rosa Parks, then look no further. Josh and Chuck have you covered.

Crime Junkie

If you can never get enough true crime... Congratulations, you’ve found your people.

Start Here

A straightforward look at the day's top news in 20 minutes. Powered by ABC News. Hosted by Brad Mielke.

Advertise With Us
Music, radio and podcasts, all free. Listen online or download the iHeart App.